Konzumace kávy před intenzivní fyzickou aktivitou prokazatelně zvyšuje výkonnost

26.03.2011 01:52

Káva a sport? Je toto spojení vůbec možné? Proč, ne! Kofein patří mezi nejrozšířenější stimulační látky prakticky po celém světě a není tedy překvapením, že má pozitivní účinky i na fyzickou výkonnost. Šálek kávy zvyšuje sportovní výkonnost mnoha způsoby – pomáhá stimulovat centrální nervový systém, spalovat tuky, oddálit únavu, zlepšuje duševní činnost i silovou výkonnost.
Káva nás může vybičovat k lepším sportovním výkonům. Na trhu s potravinovými doplňky existují preparáty, které pomáhají sportovcům k lepšímu vstřebávání sacharidů, a tím sehrávají důležitou roli při obnově fyzických a psychických sil. Podle vědeckých studií je to i kofein, který v tenkém střevě zlepšuje vstřebávání sacharidů o 26 %. Nachází se v kávě, čaji, čokoládě, různých nápojích a celé řadě léků, nejčastěji používaných v léčbě nachlazení.

O zařazení kofeinu na listinu dopingových látek se vedou sáhodlouhé diskuse již celá desetiletí. Nicméně v roce 2004 byl ze seznamu vyřazen, protože neexistují vědecké důkazy prokazující dopingový potenciál kofeinu. Jeho stimulační účinky jsou však nepopiratelné, navíc je prokázáno, že konzumace kávy zhruba 1 hodinu před vytrvalostní i intenzivní sportovní aktivitou prokazatelně zvyšuje výkonnost. Dokládá to i zkušenost předního kondičního trenéra a instruktora Davida Hufa. "Opravdu před každým svým tréninkem se vždy nastartuji silným picollem či espressem. Navíc třeba v kombinaci s vitamínem C (může být 250–500 mg) tvoří úžasnou kombinaci přirozeného akcelerátoru metabolizmu. Kávu doporučuji pít cca 20–60 minut před tělesnou aktivitou, nebo 1–2 hodiny po vlastní fyzické zátěži, ne okamžitě po jejím skončení, kdy tělo potřebuje zavodnit a vytvořit tím prostředí pro přirozenou rekonvalescenci po výkonu a doplnění jiných tekutin."
Jak kofein pomáhá
Kofein je užíván velmi široce i ve výkonnostním sportu, zejména v Severní Americe. Existují studie poukazující na fakt, že více než čtvrtina kanadských a amerických atletů v dorosteneckých kategoriích užívá kofein. „Existují dokonce přesná data z testů prováděných u elitních běžců a plavců, která ukazují, že kofein v dávce 5 až 10 mg/kg tělesné hmotnosti zvyšuje jejich výkonnost, potencuje katabolismus tuků a snižuje oxidaci sacharidů,“ vysvětluje prof. MUDr. Libor Vítek, Ph.D., vedoucí Hepatologické laboratoře Ústavu klinické biochemie a laboratorní diagnostiky VFN v Praze.
Kofein evidentně zvyšuje sportovní výkonnost mnoha způsoby. Kromě stimulace centrálního nervového systému má například pozitivní efekt na uvolňování adrenalinu nezbytného pro mobilizaci organizmu při extrémní fyzické zátěži a zvyšuje využití tukové tkáně jako zdroje energie. Kofein také zvyšuje vstřebávání glukózy ze zažívacího traktu, čímž zlepšuje energetickou bilanci během sportovního výkonu.
Na co je třeba dát si pozor
Je třeba mít ovšem na paměti i určitá omezení kofeinu při jeho užívání ve sportu, ke kterým patří jeho účinky diuretické, termogenní, ovlivnění kardiovaskulárního aparátu, apod. Dále je třeba také vědět, že pravidelný příjem kofeinu vede k rozvoji tolerance, proto někteří odborníci doporučují k dosažení maximálního účinku kofeinu 4–6 dnů před plánovaným sportovním výkonem jeho přísun vysadit. Také se nesmí zapomínat na možné interakce kofeinu, zejména s alkoholem, což je kombinace, která do sportu jistě nepatří a přináší pro konzumenty značná rizika. „Vzhledem ke značné individuální rozdílnosti v biologické odpovědi na podání kofeinu či konzumaci kávy je z praktického hlediska nutné, aby si každý tyto účinky ověřil na sobě a individualizoval režim (množství, doba podání apod.) tak, aby maximálně využil ergogenní účinky těchto látek,“ dodává profesor Vítek.
Další ceněné účinky konzumace kávy
Kromě pozitivního účinku kávy při sportování má její konzumace mnoho dalších významných dopadů na náš organizmus. Podle odborného garanta Institutu kávy  doc. MUDr. Pavla Kohouta potvrzují rozsáhlé klinické a vědecké studie při pravidelné konzumaci kávy snížení rizika vzniku diabetu mellitu II. typu a působení i při prevenci Alzheimerovy nemoci. Za doporučenou denní dávku u zdravého člověka je považováno 4–6 šálků kávy.
Účinek kofeinu na lidský organismus